ویروس HPV و سکس دهانی

 

اين پيامي است كه دريافت كرده ام. بخوانيد:

 

من دو سال است ازدواج كرده ام و خانم هستم. براى چكاپ قبل از باردارى بيمارستان [...] رفتم. متوجه شدم دو نوع HPV دارم تايپ ۶۶ و ۵۸. سكس دهانى هم با همسرم داشتم. دكتر به من گفت كه با سكس دهانى كار را خراب كردى و اين كه اين ويروس تا آخر عمر در تو هست. جايى خواندم كه با افزايش سيستم ايمنى بدن مي شود ويروس را از بدن پاك كرد. آيا اين حرف درست است؟ يا منظورش اين هست كه در بدن باقى مي ماند و غيرفعال مي شود؟ اگر مجدد آزمايش بدهم و HPV منفى باشد انشاالله به اين معنى است كه كلا از بدن خارج شده؟ يا اين كه هنوز ممكن است در دهان باشد؟ خواهش مي كنم كمكم كنيد. به شدت استرس دارم و افسرده شدم و در روابط جنسى بسيار سرد شده ام...»

 

نمي دانم آن همكار متخصص زنان محترم، آن جمله ها را دقيقا با چه هدفي به اين خانم گفته؛‌ اما مي دانم كه ما به عنوان پزشك، قرار است حال خلق الله را خوب كنيم،‌ نه كه بي خود و بي جهت،‌ ذهن شان را مشوش كنيم.

 

در كدام كتاب نوشته اند كه اگر با همسرت سكس دهاني داشتي «كار را خراب كرده اي»؟ آيا آن خانم دكتر وسواسي بوده؟ آيا اضطراب خودش را فرافكني كرده به بيمارش؟

همچنين در هيچ مرجعي ننوشته اند تايپ ۶۶ و ۵۸ زگيل تناسلي فقط با سكس دهاني منتقل مي شوند. خانم دكتر فكر نكرده با گفتن يك حرف بي ربط، چه به روز زندگي جنسي يك زوج مي آورد؟

 

بيماران ما خودشان كوهي از اضطراب اند. مي آيند كه ما بارشان را سبک كنيم. خيلي هايشان هم زمينه هاي شخصيتي و استعداد ابتلا به وسواس هاي فكري را دارند و كافي است ما بگوييم ف، تا آنها شب خواب فرحزاد ببينند. حواسمان هست چه مي گوييم؟ این مطلب را بخوانید.

 

كاش آن خانم دكتر مهربان بعد از آنكه نتيجه آزمايش را مي ديد مي گفت: «عزيزم،‌ شما به دو نوع از ويروس زگيل تناسلي آلوده هستي. خوشبختانه اين دو نوع از آن ۴ نوع ويروس خيلي خطرناك نيست. اما باز هم لازم است شما هر سال بيايي براي معاينه و پاپ اسمير.

 ما به همه خانم ها، حتي آنها كه آلوده به HPV نيستند هم مي گوييم چند سال اول آغاز زندگي جنسي، هر سال پاپ اسمير بدهند. ويروس ممكن است تا سالها در بدن شما بماند، ممكن هم هست كه بدن بعد از مدتي از ويروس پاك شود.

اما اگر بماند هم جاي نگراني نيست. فقط پاپ اسمير سالانه را فراموش نكن. براي پيشگيري از انتقال هم كار خاص نمي شود كرد چون ويروس از تماس پوست با پوست هم منتقل مي شود.»

 

جمله مشهور ابن سينا را كاش ما پزشكان و درمانگران سر در ذهن مان حك مي كرديم:

«ينبغي للطبيب ان يكون دائما مبشرا بالصحه؛ فان للعوارض النفسانيه تاثيرات عظيمه»: بر طبيب واجب است كه هميشه بشارت دهنده درمان باشد؛‌چراكه وضعيت رواني بيمار،‌ تاثيرات عظيمي [بر درمان] دارد.

 

این پرسش و پاسخ ها را هم نگاه کنید:

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید