ده اصل طلایی در تربیت جنسی کودکان


با سلام خدمت دکتر شکیب!

من مادر که صاحب یک دختر بچه ۶ ساله هستم از کی و چطور باید شرح مسائل جنسی برای دخترم را شروع کنم. منظورم مسائل قاعدگی خانم هاست. دختر من قبل از دو سالگی دچار خودارضایی شده بود خیلی نگران بودم. به روانپزشک که مراجعه کردم به او قرص داد گفت درست می شود.

 

ولی از آنجایی که ما ایرانی ها از قرص روانپزشک هراسناک هستیم تصمیم گرفتم که قرص به او ندهم. کلی تحقیق کردم در اینترنت و یاد گرفتم که نسبت به این کارش بی تفاوت باشم. می توانم بگوم عذاب آور ترین لحظه های زندگی من بود دیدن دخترم در این حال .سعی می کردم حواسش را پرت کنم ولی موفق نمی شدم. با این امید که در همه جا نوشته بود بعد ۵ سال این اتفاق ها خود به خود حل می شود، فقط تماشا کردم. ولی اعتراف می کنم بعضی وقتها عصبانی می شدم بی خود سرش داد می زدم او هم می فهمید که از این کارش ناراحت هستم. خلاصه ۵ سال تمام شد و یک سال است دیگر خبری از آن اتفاق نیست.

 

 ولی ترس اینکه با مسائل بزرگتر چطور رفتار کنم همیشه در وجودم هست. یک اتفاق دیگر هم می خواهم تعریف کنم. یکی از بچه های دختر فامیل وقت بازی در اتاق شلوارش را برای پسر بچه دیگر پایین کشیده بود و والدین شاهد این اتفاق بودند و زبان به زبان بین همه چرخیده بود و همه  از این کار دختر و پسر لب گاز می گرفتند. و من از ترس رخ دادن این اتفاق برای دخترم... چون در وجود دخترم حس می کردم ... شروع به تعریف این اتفاق برای دخترم کردم و از بچه ها بد گویی کردم و گفتم هیچکس این اتفاق را از یاد نمی برد تو مواظب خودت باش. دو سال از آن قضیه می گذرد و دخترم هنوز از آن دختر بدش می آید. فکر می کنم رفتارم خیلی اشتباه بود.

 

پاسخ دکتر شکیب:

درباره آموزش های جنسی به کودکان حرف زیاد است، اما به نظرم یک اصل خیلی مهم هست که با توجه به آن، می شود جلوی خیلی از اشتباهات را گرفت:

اصل «برخورد عادی»

متاسفانه بعضی پدر و مادرها به محض مشاهده رفتارهای جنسی در کودک خود، مضطرب می شوند و فکر می کنند باید یک برخورد شدید و اساسی بکنند تا دیگر بچه فکر این چیزها را هم نکند؛ درصورتی که عوارض این برخورد، خیلی بیشتر است و گاهی تاثیراتی در زندگی جنسی فرد در بزرگسالی می گذارد که فکرش را هم نمی کنید.

 

من مراجعی داشتم که وقتی ۴ سالش بود، مادرش به عنوان تنبیه به خاطر دکتر بازی روی پایش قاشق داغ گذاشته بود، در حالی که آن دختر بچه ۴ ساله تا سالها بعد اصلا نفهمیده بود چرا تنبیه شده و این داستان، ضمن اینکه تا همین امروز لطمه جبران ناپذیری به رابطه مادر و فرزند زده بود، دخترش را در بزرگسالی هم با مشکلات جنسی جدی رو به رو کرده بود.

 

اصل برخورد عادی یعنی اینکه بدانیم بچه ها درکشان از رابطه جنسی، مثل ما بزرگترها نیست، پس رفتارهایشان هم معنای رفتارهای ما را ندارد، پس ما نباید با معیارهای خودمان نگاه کنیم و وقتی از کودکمان یک رفتار جنسی دیدیم فکر کنیم از نظر جنسی منحرف شده است.

 

اصل برخورد عادی می گوید اتفاقا اگر طوری برخورد کنید که کودکتان احساس کند این موضوع، خیلی ویژه است و با همه موضوعات دیگر فرق می کند، بیشتر توجهش به این موضوع جلب می شود و بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد.

 

اصل برخورد عادی می گوید اگر در مواجهه با رفتارهای جنسی (و اصولا همه رفتارهای نابهنجار کودک) حساسیت به خرج بدهید، باعث تکرار آن رفتار و نهادینه شدنش در کودک می شوید. پس بهترین کار این است که عادی برخورد کنید و فقط تلاش کنید حواس کودک را به موضوع دیگری منحرف کنید تا از آن موقعیت بیرون بیاید و ادامه ندهد. همین و بس. نه تنبیهی لازم است نه توجیهی.

 

این پرسش و پاسخ ها را هم نگاه کنید:

 

 سپاس از همراهی شما! مشتاق هستیم نظر شما را درباره این مطلب بدانیم. اگر عضو سایت نیستید اینجا ثبت نام کنید.

*پس از عضویت برای ارسال دیدگاه از منوی ورود به سایت وارد شوید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید