در مورد مضرات خودارضایی چه چیزی را باور کنم؟

مطلبی درخصوص خودارضایی که همان استمناء است نوشته بودید که از گناهان بزرگ است و ضرر جسمانی و روحی دارد. اما شما نوشته بودید طبیعی است و همه انجام می دهند و ضرر ندارد. اشتباه است.

پرسش دیگر: در یکی از کانالهای تلگرام این پست آمده بود:

عوارض بسیار شدید و خطرناک خودارضایی مخصوص خانمها:

-افسردگی به میزان بالا

 -از بین رفتن زیبایی و از بین رفتن براقی تو زیبایی چشمها

-به هم خوردن تناسب اندام و زشتی هیکل

-ریزش موهای سر

-ایجاد مشکلات جدی روحی مثل بدبینی و تندخویی

 -ضعف درقوای جسمی و جنسی

-سرطان پستان

 -ضعف در بینایی و شنوایی، هم چون شنیدن صدای وزوز درگوش

 -مریض شدن پی درپی

 -کم شدن حافظه و قدرت یادگیری

 -ضعف اعصاب و کم شدن قدرت تحمل در برابر مسائل

 -بی حالی و ضعف همیشگی

 آیا درست است؟ شما که گفتید ضرری ندارد.

 

پاسخ دکتر شکیب:

دوستان عزیز، فکر می کنم برای رفع سوء تفاهم درباره مطالب قبلی که در مورد خودارضایی نوشته بودم، باید نکاتی را توضیح بدهم:

۱- من درباره اینکه از نظر علمی، عوارضی برای این رفتار ثابت شده یا نشده توضیح دادم. حرف های من به معنای صدور مجوز نبود! همه می دانیم که در فقه شیعه، این عمل حرام است. در بعضی فقه های اهل تسنن حرام نیست. ولی اساسا بحث ما درباره حلال یا حرام بودن نبود و نیست. در فقه هم وقتی می گویند عملی حرام است یا نیست، به دلایل علمی برای ضرر یا منفعت آن نگاه نمی کنند. مثلا مواد مخدر یا سیگار سالهاست مضراتش اثبات شده اما اکثر فقها، حکمی برای حرام بودن مواد مخدر و سیگار ندارند. این مطلب را بخوانید.

 

۲- اینکه ما چه بکنیم یا نکنیم، به خودمان و اعتقاداتمان برمی گردد. کسی که متشرع است، اگر مطلب من را بخواند و باور هم بکند که مضراتی که برای خودارضایی ذکر می شود، حرف های علمی نیست، باز هم این کار را نمی کند.

 

۳- الان که بازار کانال های تلگرام داغ شده، خیلی ها با کپی هر مطلب نادرست و غیر علمی در کانال ها مردم را جذب می کنند. لطفا به هر مطلبی اعتماد نکنید. هر ادعایی باید رفرنس علمی داشته باشد. باید مشخص باشد چه کسی این حرف را زده است. من اگر درباره خودارضایی چیزی گفتم حی و حاضرم و دارم درباره حرفم توضیح می دهم و رفرنس علمی و پژوهشی هم درباره حرفهایم دارم. اما کسی که آن مطلب را درباره عوارض خودارضایی برای خانمها ، در آن کانال منتشر کرده، کیست و آن مطلب را از کجا برداشته است؟ کاش به موازات توسعه شبکه های اجتماعی، درک ما هم توسعه پیدا می کرد.

 

این پرسش و پاسخ ها را هم نگاه کنید:

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید