چطور می توانم شور و شوق سالهای اول ازدواج را برگردانم؟

سلام، مردی ۴۰ ساله هستم که ۵ سال است که ازدواج کرده ام.اما متاسفانه مدتی است که دیگر مثل سابق نسبت به همسر کشش جنسی ندارم و بسیار نسبت به او بی میل شده ام. لطفا من را راهنمایی کنید که چگونه می توانم شور و اشتیاق سال های اولیه ازدواج را برگردانم؟

پاسخ دکتر شکیب:

دو مساله رو از هم جدا کنیم. شما دو جمله گفتین که معنای متفاوتی دارن. اول گفتین «دیگر مثل سابق نسبت به همسر کشش جنسی ندارم» بعد جمله دیگه ای گفتین: «بسیار نسبت به او بی میل شده ام.»

جمله اول حکایت می کنه از یک اتفاق طبیعی. اینکه یک زوج، بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک، شور و شوق سالهای اول زندگی رو نسبت به هم نداشته باشن، ناشی از سرشت ماست.

ثابت شده که با گذشت زمان، سطح تستوسترون آقایون به تدریج کاهش پیدا می کنه و می دونیم که تستوسترون، عامل ایجاد میل و توانایی جنسیه.

در واقع، برخلاف خانوم ها، که در یک سن خاص پا به یائسگی میگذارن و هورمون های جنسی شون ناگهان افت می کنه، آقایون از حدود ۲۰ سالگی روند تدریجی ورود به یائسگی رو طی می کنن!

مخصوصا که ثابت شده در زندگی های مدرن و پر استرس امروز، روند کاهش تستوسترون خیلی هم سریع تر از گذشته شده و مثلا یک آقای ۵۰ ساله امروز، سطح تستوسترونش، نسبت به پدربزرگش در همون زمان ۵۰ سالگی، به حدود نصف رسیده. پس، یک بخش ماجرا، اتفاقیه کاملا طبیعی.

اما اگر، این کاهش میل جنسی ظرف مدت کوتاهی، به طور دراماتیک اتفاق افتاده باشه، یا اگر این کاهش میل جنسی، صرفا در مورد همسر باشه و نه به صورت عمومی، یا اگر این اتفاق منجر به قطع کامل رابطه زناشویی شده باشه، نیاز به مداخله وجود داره.

تو این شرایط، یک زوج حتما باید به مشاور درمانگر مشکلات جنسی مراجعه و مساله رو ریشه یابی و درمان کنن. حتما از طریق مکاتبه و پرسش و پاسخ مجله ای، نمیشه به نتیجه رسید.

برچسب ها: تستسترون, درمانگر, لذت, میل جنسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید