واژینیسموس و اختلال نعوظ

یک سال از ازدواجمان گذشته و نتوانسته ایم…

اییی واژینیسموس.. یعنی چه؟ (با لهجه شیرفرهاد!)

تعریف کتابی اش  این می شود: اسپاسم (انقباض) مداوم یا متناوب و غیر ارادی عضلات یک سوم انتهایی واژن که مانع نزدیکی می شود.

 

خانم هایی که از معاینه زنان و ورود اسپکولوم (همون وسیله که متخصصان زنان با آن دهانه رحم را معاینه می کنند) وحشت دارند و اجازه معاینه نمی دهند، طبیعتا همسرشان را با همان مشکلی مواجه می کنند که متخصصان زنان با آنها داشتند. اما نکته اینجاست که دخترخانمها، قبل از ازدواج، اصلا معاینه زنان نشده اند!

 

بنابراین، مشکل اولین بار، شب زفاف، یا هر وقتی که می خواهند با همسرشان باشند خودش را نشان می دهد.شوهر جوان، که احتمالا خودش هم هزار جور استرس دارد برای اینکه آیا می تواند کارش را درست انجام بدهد یا نه، با در بسته مواجه می شود.

 

فشار بیشتر، یعنی درد و ناراحتی برای عروس خانم. و حتما داماد عزیز دلش طاقت ندارد! پس، بهترین کار عقب نشینی است.شب بعد، باز هم اتفاقی نمی افتد. شب بعدتر هم. و بعد از چند روز، زوج جوانی که گیج شده اند و نمی دانند چه اتفاقی افتاده، یا بهتر بگوییم نمی دانند چرا اتفاقی نمی افتد، اولین فرضیه ای که به ذهنشان می رسد این است: نکند آقای داماد کفایت لازم را ندارد!

 

این داستان کلاسیک واژینیسموس است. چیزی که در این چند سال فهمیدم که خیلی خیلی شایع تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید و دردناک این است که زوج ها نمی دانند اصلا باید برای درمانش چه کار کنند؟ 

و داستان هایی که اتفاق می افتد را برای شما خواهم گفت.

قبلا نوشته بودم گذشته آن زمانی که دستمال خونی باید از حجله عروس و داماد بیرون می آمد و برایش کل می کشیدند! ‏دکتر مجد  در یکی از سخنرانی هایش می گفت موردی داشته که شب اول، مادر عروس زیر تخت عروس و داماد قایم شده بوده که هوای دخترش را داشته باشد! به آن مادر البته می شود حق داد. حتما حق داشته نگران دخترش باشد و حتما شب زفاف برای او هم، تجربه ای چنان تلخ بوده که نخواسته دخترش را در این تجربه تلخ تنها بگذارد. اما چرا؟

 

«شب زفاف کم از صبح پادشاهی نیست» را پس چه کسی گفته؟

 خب حتما این یک ضرب المثل مردانه است. خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید، دختران ما، از اولین مواجهه با رابطه زناشویی ترس دارند. (هنوز هم! با وجود این که فکر می کنیم چه خبرها شده در جامعه امروز و…) و این ترس، مقدمه و زمینه ساز مشکل رایجی است که حدود پنجاه سال قبل، پدر و مادر دانش سکسولوژی امروز، یعنی «مسترز و جانسون» آن را واژینیسموس نامیدند؛ انقباض غیر ارادی عضلات یک سوم خارجی واژن که اجازه ورود به هیچ چیز نمی دهد.

 

استادم، آقای دکتر سید کاظم فروتن، همیشه می گفت: همین که شنیدی زن و شوهری نتوانستند بعد از چند روز رابطه داشته باشند، تشخیص اول، واژینیسموس است، مگر خلافش ثابت شود. و جالب این است که خیلی وقت ها، دلیل ناتوانی در نزدیکی، ناتوانی و اختلال نعوظ مرد مطرح می شود، اما مشکل «واژینیسموس» است!

 

این پرسش و پاسخ ها را هم نگاه کنید:

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید