واژینسموس

می ترسم بکارتم را از دست بدهم

پرسش: ۲۳ ساله هستم و تیرماه عقد کردم. در رابطه زناشویی خوشبختانه من و شوهرم هر دو گرم هستیم و از رابطه زناشویی مان راضی هستیم. ولی یک مشکلی که هست این است که من می‌ترسم بکارتم را از دست بدهم. چندین بار سعی کردیم ولی نشد و تصمیم گرفتیم بگذاریم برای بعد از عروسی. الان این موضوع دغدغه فکری من شده و فکر می‌کنم نمی‌توانم آن موقع هم این کار را بکنم.

 

از این می‌ترسم که خیلی درد و خونریزی داشته باشم یا اصلاً خونریزی نداشته باشم. چون چندسال پیش روی موتور زیاد سوار می‌شدم و چون پاهایم را باز می‌کردم دچار درد می‌ شدم و یک بار هم یک لکه خون دیدم. از آن موقع این ترس در وجودم هست که نکند پرده بکارتم پاره شده باشد. بخاطر ترس از شنیدن این حرف، حتی جرات نمی‌کنم به پزشک مراجعه کنم. لطفا راهنمایی ام کنید.

 

لذت نمی برم!

خانمی۲۰ساله هستم. مدت یک سال ونیم است که عقد کردم و تا الان مقاربت نداشتیم. اما متاسفانه من به هیچ وجه از روابط فیزیکی لذت نمیبرم و اصلا تحریک نمیشوم با وجود اینکه به همسرم علاقه مندم. مشکل من چیست؟

پاسخ دکتر شکیب:

مشخص نکردین دلیل اینکه تا الان رابطه کامل نداشتین چیه. دو فرض رو می تونم تصور کنم. اول اینکه خواستین، اما به دلیل اضطراب و عدم آمادگی شما امکان پذیر نبوده. در این صورت تشخیص واژینیسموس مطرح میشه و باید همراه همسرتون مراجعه کنین. البته وقتی ما می تونیم درمان واژینیسموس رو شروع کنیم که یک زوج هر زمان که خواستن، بتونن همدیگر رو ملاقات کنن و محدودیتی از این نظر وجود نداشته باشه. پس اگه این شرایط مهیا نیست، درمان به تاخیر می افته تا بعد از عروسی.

اندر حکایات واژینیسموس!

من زنی ۲۷ ساله هستم که دو سال است ازدواج کرده ام. متاسفانه مشکل واژینسموس دارم و هنوز قادر به نزدیکی کامل نشده ایم. عواملی هستند که از همان ابتدا من را رنج می دادند. خستگی و مشغله هایی که خانواده همسرم برای  ایشان بوجود آوردند باعث می شد من و همسرم فرصتی برای تلاش کردن روی رابطه زناشویی خود نداشته باشیم  و این من را رنج می داد که چرا زن و شوهری که تازه ازدواج کرده اند، آنقدر باید رابطه سردی داشته باشند و این علیرغم خصوصیات ظاهری ای که دارم باعث شد به شدت اعتماد به نفسم پایین بیاید.

عامل دیگر بهداشت پایین همسرم هست که متاسفانه هنگام عشق بازی رنجم می دهد و  کاملا حس من را خنثی می کند. بارها و بارها به همسرم تذکر داده ام اما فایده ای نداشته... الان بعد از دو سال هفته ای یک بار نزدیکی داریم آن هم از نوع دوران نامزدی که به محض تلاش برای نزدیکی همسرم انزال می شود واقعا نمی دانم علت واژینسموس من است یا سردمزاجی همسرم یا کاملا روانی است و به خودم مربوط است. لطفا راهنمایی بفرمایید برای حل مشکلم چه چاره ای بیندیشم؟

 

به خاطر واژینیسموس هنوز ازدواجم کامل نشده!

ده ماه است ازدواج کرده ام اما رابطه زناشویی ام هنوز کامل نشده. به متخصص زنان هم مراجعه کردم و گفتند از نظر جسمی سالم هستید و حتی برای باردار شدن هم مشکلی نیست. اما نمی دانم دیگر مشکلم چطور باید حل شود.

 از طرفی هم چند هفته است با همسرم به مشکل عاطفی خوردم به دلیل نیش و کنایه هایی که خانواده اش زدند و همسرم هیچوقت از من دفاع نمی کند.

 

پاسخ دکتر شکیب:

اصل این است: اگر زوج جوانی نتوانند در روزهای اول ازدواج رابطه برقرار کنند، تشخیص اول، واژینیسموس است، مگر خلافش ثابت شود.

 

واژینیسموس یعنی انقباض غیر ارادی عضلات یک سوم خارجی واژن، به صورت متناوب یا مداوم، که باعث می شود هیچ چیز نتواند وارد شود.

در چنین وضعیتی هیچ کس مقصر نیست. نه عروس خانم، که خودش هم نمی داند چرا اتفاقی که باید نمی افتد؛ و نه آقای داماد، که ممکن است به خاطر استرس و سردرگمی ناشی از این اتفاق، میل و توانایی جنسی اش هم از دست بدهد.

 

عضلات دیواره واژن، مثل عضلات قلب، دیواره روده و دیواره رگ ها، از جنس عضلات غیر ارادی و تحت فرمان سیستم عصبی خودکار ما هستند.

اگر بنا به هر دلیلی (که ما هنوز نمی دانیم چیست) از قسمت های خودکار مغز فرمان برسد که منقبض شوند، راه ورود را می بندند و اگر به زور هم قرار باشد کسی وارد شود، نتیجه اش می شود خون و خونریزی.

 

اما آیا معنایش این است که ما نمی توانیم این مشکل را حل کنیم؟ اصلا این طور نیست. درمان واژینیسموس هم، ترکیبی است از روان درمانی (برای اینکه روی قسمت دستور دهنده خودکار مغز تاثیر بگذاریم)، رفتار درمانی (برای اینکه کم کم بتوانیم راه را باز کنیم)، تکنیک های آرام بخشی و اگر لازم باشد داروهای آرام بخش (برای اینکه اضطراب را کم کنیم؛ اضطرابی که بیشترین همراهی را با این انقباض عضلانی دارد).

درمان را همراه با پزشکی که به درمان واژینیسموس تسلط دارد، شروع کنید. بقیه مشکلات، کم کم حل می شوند.

 

این پرسش و پاسخ ها را هم نگاه کنید: