نقد یک مشاوره درباره خودارضایی (بخش اول)
پاسخ مشاور:
به یاد داشته باشيد که حرامها و حلال هاي اسلام همه بر اساس يک مصلحت و مفسده براي روح و روان و جسم انسان شکل گرفته اند، مصالح و مفاسدي که دانشمندان و روانشناسان بعد از هزارو چهارصد سال به برخي از آنها پي برده اند.
نقد من:
به عنوان یک فرد مسلمان، با اینکه همه حرام و حلال های خدا فلسفه ای دارد، موافقم. اما نکته هایی هست:
اول اینکه چه کسی می تواند قسم بخورد که همه آنچه ما حلال و حرام می دانیم، دقیقا نظر خداست؟ در همین فقه شیعه، ما روزگاری را گذرانده ایم که وسایل نوین ارتباط جمعی هم توسط فقها حرام اعلام شده. یا نظر بعضی از فقهای متاخر مثل آیت الله گلپایگانی این بود که هر نوع موسیقی حرام است. یا هنوز هم برخی فقها معتقدند شطرنج حرام است؛ اما آیت الله خمینی آن را حلال دانست و الان در همه بقالی ها هم هست. در همه این موارد ما باید رگ گردن می گذاشتیم که حتما دلایل علمی اثبات کرده اینها برای انسان مضر است؟